Pascal-en-Janneke-round-the-globe.reismee.nl

We verlaten India via Varanasi ...

Varanasi - India

Onze laatste plaats die we in India bezocht hebben was Varanasi. We hadden er bepaalde verwachtingen bij maar als we eerlijk zijn is Varanasi ons toch een beetje tegen gevallen. Het is enorm toeristisch en daar spelen de bewoners ook goed op in.
De eerste middag hebben we een stadstour gehad. We hadden meer zin om onze eigen weg te gaan en hebben ons al snel door de gids af laten zetten in de smalle straatjes van de binnenstad. Dit vonden we heerlijk om hier zelf een beetje doorheen te drentelen en langzaam richting de Ghats (de trappen richting de Ganges) te lopen. We hebben een hele tijd aan de Ganges gezeten en gekeken. Wat we geweldig vonden om te zien was een jongetje dat aan het vliegeren was. Hij had zo veel schik en plezier; prachtig. Met helemaal niets zo tevreden zijn en echt even kind zijn. Om 18.00 uur hebben we nog een soort ceremonie bijgewoond en toen terug naar de taxichauffeur die ons naar het hotel terugbracht.
's Ochtends hebben we nog een boottochtje op de Ganges gemaakt. Er waren een aantal mensen diehun wasritueel aan hetdoen waren (hoe zeg je dat?) endat was bijzonder om te zien.Ze worden hierdoor gezuiverd van hun zonden. Een aantal mensen gingen er echt helemaal in op. We zijn zowel aan de noord- als de zuidzijde van de Ganges naar de verbrandingsplaatsen gevaren maar zo vroeg was daar nog niet echt ietsloos. Er waren twee vuren aan en er lag ook één lijk klaar. Dat ligt in een doek verpakt en wordtna een tijde op het vuur gelegd en daar komt dan weer hout op te liggen. Een verbranding duurt 3 uur. Een deel van de as gaat mee naar huis en de rest wordt in de Ganges uitgestrooid. In de Ganges wordt werkelijk alles gedaan, ook kleding wassen. Tsja lekker.... De gids vertelde zelfs dat zwangere vrouwen, kinderen onder de 10 jaar, mensen met lepra of andere huidaandoeningen niet worden verbrand. Zij worden zo in de Ganges 'geloosd'. Na de boottrip op de Ganges hebben we door smalle straatjes geglibberd overuitwerpselen van met name koeien. We hebben al in veel steden gelopen, maar Varanasi staat echt bovenaan in onze top tien van meeste vieze plekken.

De grens over in India betekende 3 keer een aantal mensen omkopen om onze tassen met rust te laten (en dus geen volledige check!) en de grensformaliteiten om Nepal in te komen verliep wat bureaucratisch maar enorm vriendelijk.

We lieten India dus achter ons. Twee onvergetelijke weken. India is volgens ons een fascinerend land met meerdere gezichten.

Op naar Nepal. Nieuw land, nieuwe avonturen. Wat zal dit land ons gaan brengen en hoe zullen we dit gaan ervaren? Wij zijn benieuwd.

Mieke

Even nadenken, dit klinkt zo bekend! Maar dat hadden wij als familie al gehad!
KUS

Mayke

Toch mooi om dit verhaal eerst te lezen, nu ga ik snel door naar Nepal!