Pascal-en-Janneke-round-the-globe.reismee.nl

Heeeej mates, we arrived in Ozzie....

Alice Springs - Australië, vrijdag 28 december 2010

Duidelijke titel waarschijnlijk, het is even wennen dat taaltje hier maar we zijn aangekomen in Australië. Met Kerstmis hoorden we 'Merry Chrissie'en dat is de leukste die we tot nu toe gehoord hebben. Australië was even een cultuurshock. Dit hadden we niet verwacht dat we hier een 'shock' van zouden krijgen maar we hebben er eventjes aan moeten wennen. We denken dat dit te maken heeft met het gebied (Northern Territory) waar we onze reis door Australië begonnen zijn.

Bali kwam op het juiste moment. Even twee dagen niets doen en bijkomen. We hebben heerlijk (veel) gegeten: nasi'tjes op het strand en een zakje pinda's met een koel biertje zittend in het zand. Heerlijk. Helaas wel veel regen gehad, maar dat was voor ons goed dat we ook echt niets konden doen!
Na twee dagen op Bali even bijkomen van de eerste weken, vlogen we door naar Darwin. Darwin bleek een erg stil en erg rustig stadje te zijn. Niet meteen wat wij gedacht hadden bij Australië.

Darwin, start trip Litchfield en Kakadu National Park / 24 december - 26 december 2010
Op 24 december werden we opgehaald door Mark (onze gids) van Adventure tours. De eerste dag was voornamelijk in Litchfield National Park. We hebben we een paar (zeer korte) wandelingetjes gemaakt naar watervallen. De eerste was bij Buley Rockhole en de tweede stop bij Florence Falls. Twee prachtige plekken waar we een verfrissende duik konden nemen. Na de lunch (hotdogs) reden we door naar Fog Damm. Hier kregen we onze 'cultural information' van de Aboriginals. Heel eerlijk vonden we het niet zo super, er werd heel kort iets vertelt over grasvlechten en de didgeridoo. Het werd snel en moeilijk verstaanbaar verteld. Jammer, want de geschiedenis van de Aboriginals boeit ons zeker en we zouden er graag meer over willen weten.
's Middags zijn we ook nog gestopt bij de Termite Mounds. Tweederde van zo'n berg zit boven de grond en dan nog eens eenderde eronder. Daarbij is het ook nog eens in de breedte verspreid. Niet normaal meer hoe hoog die dingen waren. Als de koningin uiteindelijk sterft dan sterven alle termites uit en sterft ook de berg af. Aan het einde van de middag hebben we een boottochtje op de Mary River gehad. Eerst even wachten want het stortregende op dat moment. Het begin van de tocht was dus ook in de regen maar al snel werd het droog gelukkig. Het boottochtje heette de crocodile trip maar we hebben (HELAAS) geen croc gezien. Hier waren we eigenlijk niet van uit gegaan dat we die niet zouden zien. BALEN. Doordat het water warm is en de lucht even warm is blijven de crocs lekker veilig onder water. Ze kunnen zo'n twee uur onder water blijven door hun hartslag enorm te reduceren. Jammer voor ons.
We hebben wel de Magpie Goose gezien (hoog in de bomen) en de Jacara. De Jacara is een klein vogeltje (heel mooi met rood snaveltje) en heeft in verhouding tot zijn lichaam enorme grote voeten. Grappig om te zien om dat vogeltje over de prachtige leliebladen te zien lopen. Het vogeltje kan overigens niet zwemmen..... De eitjes van de vogel worden in een lelieblad gelegd en dat blijkt ook nog veilig te liggen ook. Vreemde gewaarwording. Een vogeltje dat niet kan zwemmen, loopt altijd op de leliebladeren in het water, legt daarin zijn eitjes en dat blijkt ook nog eens veilig te zijn ook.
Na de boottocht was het maar kort rijden naar onze slaapplek. Mooie kleine hokjes van groen gaas waarin je met z'n tweetjes sliep en een grotere ruimte waar een goed ingerichte keuken was. Toen we aankwamen snel gekookt. Lekker kangoeroe biefstuk! Welcome to Australia. Smullen.

25 december, Kakadu National Park (eerste Kerstdag, gelukkig kerstfeest oftewel Merry Chrissie!
Om 06.30 uur moesten we klaar staan voor het ontbijt. Na het ontbijtje alles opruimen, spullen in de auto en we zaten voor de geplande tijd in de truck op weg naar onze eerste bestemming: Mamukala Wetlands. Dit was een uitzichtpunt over de wetlands waar je ver kon kijken over de wateren en de vele lotusbloemen. Mooi uitzicht, maar helaas niet heel veel vogels te zien.
Onze tweede bestemming was de Alligator River. Helaas geen krokodillen... dit was onze laatste kans (oh nee, de dierentuin in Darwin maar dat waren we niet van plan).
Aan het einde van de ochtend hebben we een wandeling gemaakt naar de rotstekeningen van Ubirr. Leuk om te zien. Ze zijn echt goed bewaard gebleven, want ze zijn al super oud. .

Voor de pauze kwamen we aan op onze slaapplek. Mark stelde voor om wat later in de middag te gaan wandelen en na de lunch een uurtje een duik te nemen in het zwembad. Goed plan. En dat was heerlijk. Een mooie slaapplek (Kakadu Lodge). Om half drie vertrokken we om een wandeling te maken naar een uitzichtspunt; Nawurlandja look out. Dit was een wat pittigere wandeling, maar dit kwam vooral door de luchtvochtigheid. Het uitzicht was echt geweldig en zeker de moeite waard. De pech die we hadden was dat het de eerste tien minuten stort regende en iedereen helemaal nat was. Gelukkig was het daarna droog en konden we allemaal weer opdrogen.
De tweede plek die we 's middags aandeden was Anbangbang (Nourlangie region, Anbangbang Billbabong Walk en Gallery). Dit waren ook rock paintings. Een wat andere stijl dan die we gezien hadden bij Ubirr 's ochtends. Ook mooi om te zien. Er waren vier plekken met rock paintings en daarna liepen we nog door naar een uitzicht punt. Weer een heel andere blik vanaf dat punt en ook op een aantal grote rotsen.'s Avonds nog even na gekletst met Tamara en Bas - twee andere Nederlanders uit de groep. Toen we wilden gaan slapen het begon te onweren en te storten..... binnen no-time stond er op het terrein een paar cm water. Dat gaat hier met zo veel kracht en zo veel tegelijk. Toen het wat minder ging zijn we snel naar ons bedje gerend en zijn lekker gaan slapen. Na nog een paar enorme klappen van het onweer zijn we goed ingeslapen.
Kerst is echt aan ons voorbij gegaan dit jaar op een paar sms'je uit het witte kikkerlandje na dan.

26 december, Kakadu National Park - Darwin
De ochtend was weer vroeg op zodat we ook op tijd konden vertrekken. De laatste dag van deze trip. We hebben eerst een stuk gereden voordat we bij onze eerste stop aankwamen. De eerste stop die we aandeden was de Motor Car Falls. Wederom een mooi watertje en een mooie waterval. We hebben hier even heerlijk gezwommen en genoten van de mooie omgeving. Lekker wat te knabbelen erbij.... Goed hebben we het.
Na deze verfrissende duik zijn we doorgereden en met de lunch waren we op onze tweede bestemming. Ook een waterval. Hier mocht je ook zwemmen maar niemand deed dit meer omdat de tijd te kort was. Vanuit deze laatste stop zijn we doorgereden tot aan Darwin. Onderweg nog een mega harde stortbui gehad. Op een gegeven moment stonden er allemaal mensen langs de weg met camera's of grote verrekijkers. Wat is dat dat? Weet je hoe die heten? Storm tasters. Grappig. Dat zijn dus mensen die stormen bekijken (proeven!).
In Darwin aangekomen werd iedereen afgezet bij z'n slaapplek. We werden vriendelijk welkom geheten door de eigenaresse die lekker in het zwembad lag. We kregen te horen dat het heel slecht weer (storm) was geweest met Kerst. Gelukkig waren wij niet in Darwin.
We zijn snel naar de winkel gegaan om een biefje te kopen en bij een alcoholwinkel een fles wijn gekocht die ons goed gesmaakt heeft. Ons kerstmaal!
De dag erop van Darwin naar Alice Springs gevlogen. Een heel vliegtuig met maar liefst... 17 passagiers waar er normaal wel 200 in kunnen. We werden als prinsen en prinsessen bediend. Iedereen zat om zich heen te kijken toen de deuren sloten en de veiligheidsinstructie begon. Is dit alles? Oehoehoehoe......

Desert Rose Inn, Alice Springs, 28 december 2010

AWESOME EXPERIENCE!!
Vandaag echt een fantastische ervaring.... We hebben namelijk een luchtballonvaart in de outback gedaan. Wat een geweldige en onvergetelijke ervaring. Voordat we aan onze reis begonnen, hebben we tegen elkaar gezegd dat we in Alice Springs 1 ding wilden doen en dat was 'outback ballooning'.

We werden vanochtend om 03.45 uur opgehaald en dat betekende om 03.15 uur ons bed uit. Maar voor een ballonvlucht....
Onderweg stopten we twee keer om het weer te controleren. Er werd een dikke ballon met een rood lichtje erin de lucht in gelaten en zo konden zij zien hoe de lucht, het weer en de wind op die plek was. We hadden geluk. De afgelopen dagen was het weer niet helemaal top geweest maar vandaag was de wind rustig en zouden we rustig opstijgen. Op de startplek werd de mand van de wagen getild en de ballon met een lengte van 35 meter werd uitgeladen. Toen ging de lucht er in..... Wat een ding, wat een megaballon en wat een kriebels door ons hele lijf. We konden alleen maar lachen van oor tot oor. Gaan WIJ dit nu echt doen? Na zo vaak in het Goffertpark gekeken te hebben gaan we het nu zelf doen en dan op deze super plek. Pascal moest helpen de ballon omhoog te houden zodat de warme lucht erin geblazen kon worden. Dat gaf me een hitte, maar dat was niet zo heel erg want het was best wel fris. Om kwart over vijf was het zo ver. De ballon was klaar, iedereen in het mandje en ...... gaan met de ballon. En wij erin. Wat een ervaring. Het gevoel als je daar zo omhoog gaat. Het ging allemaal heel rustig. Het geeft een kick. Het gaat echt in een roes aan je voorbij en je geniet, geniet van iedere seconde. We zagen een paar kangaroes beneden rondrennen, niet in grote aantallen maar we hebben er wel een paar gezien.
De omgeving waar we vlogen is nu voornamelijk groen. Dit komt door de regen die er gevallen is. Het grootste deel van het jaar is dit gebied rood, rood en nog eens rood. Dat gaan we vast morgen zien tijdens onze rit naar Uluru en Ayers Rock. De luchtballonvaart was echt gaaf. Het uurtje ging dan ook heel erg snel voorbij. Om 20 over zes landde Kim (degene die de ballon bestuurde) met een superzachte landing op de plek waar hij de mand ook wilde hebben. Ron (de grondbestuurder - met Nederlandse ouders!) stond ons daar al op te wachten. We hebben allemaal geholpen om de ballonmand op de wagen te tillen en daarna ook met het in elkaar vouwen van de ballon. Wauw, nogmaals een onvergetelijke ervaring. Gaaf, gaaf, gaaf.
Toen alles opgeruimd was en de mand en de ballon weer op de aanhanger lagen kregen wij een champagne ontbijt. Crackers met kaasjes (oh wat lekker na ruim 6 weken!!!!), dikke crueslikoeken, koude koffie, fruit en.... Champagne. Oh wat heerlijk. En dat voor zeven uur 's ochtends. Dit moment gaan we nooit meer vergeten. Onze ballonvaart in de outback van Alice Springs in Australië.
Toen we terugkwamen zijn we ons bed in gedoken omdat we nog een paar uurtjes wilden slapen. Morgen is het namelijk weer vroeg ochtend en we willen wel een beetje uitgeslapen aan de volgende trip beginnen. Om 05.00 uur worden we opgehaald - dan begint onze reis naar het Zuiden richting Adelaide. Onderweg gaan we Oud & Nieuw vieren. Voor jullie allemaal alvast een gezellig eind van het 2010 en een spetterend begin voor 2011!

Groetjes,
Pascal & Janneke
28 december 2010

Annette

He mates, nu echt aan de andere kant van de wereldbol!!
Krokodillen zijn een van de lelijkste beesten.....mis je niets aan....... (denk ik)
Wat leuk dat jullie echt hebben ballongevaren, lijkt me een geweldige ervaring.
Wens jullie een heel fijn oud en nieuw (hoeveel tijdsverschil??) ,wellicht volgend jaar samen in Wenen (is ook mooi!)
Annette

Mieke

Je voelt meteen dat je in een ander land zit, weet niet wat het is! Maar ik ben weer eens een keer stik jaloers, een ballonvaart! Gaaf zeg! Maar op dat tijdstip zeker extra bijzonder! mooie foto's weer bij het hele verhaal! Geweldig weer.
Hier ondertussen een dooidag achter de rug, de wegen zijn begaanbaarder aan het worden!
Dikke kus Mieke

Mayke

Hey dudes,

zo te lezen weer veel gezien en beleefd! En ach, heb je ook geen last van die kerstkilootjes die er weer af moeten ;-). Wij gaan door naar de oliebollen, die zullen jullie zeker gaan missen lijkt me zo. Of misschien een verdwaalde Nederlander zoeken die er zelf bakt....
geniet toch van oud en nieuw

Liefs Mayke

Jaap v. B.

Lieve mensen,
Op jullie hotmail heb ik meer geschreven (adres, tel.nrs enz) over als jullie een ontmoeting met Marc in Melbourne willen hebben.
geniet verder van jullie zoveelste prachtige en unieke reis.
Fijne jaarwisseling, geniet en bovenal "Take care"
Liefs en groet,
Jaap

Brenda

Hoi Janneke en Pascal,
Wat een mooie verhalen! Ik zit hier helemaal te watertanden... Jullie gaan zeker rijk (van de herinneringen) het nieuwe jaar in! De beste wensen in ieder geval voor 2011. En geniet lekker verder dan doe ik dat hier.
Warme groetjes uit een koud Boxmeer.

Bas

Gelukkig Nieuwjaar!!
Zo te zien hebben jullie een mooie voortzetting van de reis gehad in het land van Oz. Waar waren jullie met de jaarwisseling? Het vuurwerk in Sydney was spectaculair!
Geniet van al het moois en veel groeten,
Tamara en Bas

Lowie

Hi saampjes, ik heb via Bertus deze link gekregen.... heb jullie site zitten bekijken, echt geweldig wat jullie allemaal hebben gezien en meegemaakt!! En geweldige foto's van de landen en natuur!!! Ik hoop dat de rest van de reis net zo mooi wordt.
Geniet ervan!! Have fun!
Gr Jacqueline en Lowie